пʼятницю, 18 листопада 2011 р.

Гальмо для демократичного розвитку


 Новий закон про вибори законсервує ситуацію

Юрій Костенко
народний депутат України, Голова УНП


Новий закон про вибори суттєво загальмує демократичний розвиток країни. Такі заходи, як запровадження 5% виборчого бар'єру та повернення до змішаної системи виборів, зупинять розвиток ідеологічних партій, консервують владу грошей та знову ліквідують підзвітність влади народу.

Реформи на користь пересічного українця почнуться в Україні, коли до влади в парламенті та уряді прийдуть ідеологічні сили, які представляють інтереси фермера, селянина-одноосібника, малого, середнього бізнесу тощо. Через підняття бар'єру до 5% виборці фактично втратили шанс оновити українську владу, завдяки "свіжій" крові. Тепер ідеологічні партії, які фактично на стадії будівництва, не пустять в парламент та уряд. Зате новий виборчий закон законсервує при владі лідерські, "вождістські" проекти, за якими стоїть олігархічний капітал. Приміром, виборці не відчули особливої різниці від зміни попередньої влади – на діючу, бо і БЮТ, і Партія регіонів представляють виключно великий капітал і лобіюють його інтереси. Тобто на невизначений час відкладено вирішення нагальних потреб політичного розвитку України – формування потужних ідеологічних політичних партій європейського типу, які захищатимуть економічні інтереси мільйонів громадян.


В той же час, влада фактично перетворила вибори зі звіту перед виборцями – у його профанацію. Новий закон дозволяє владі безпроблемно подовжити власні повноваження, незалежно від волі виборців та результатів власної діяльності. Завдяки 50% депутатів-мажоритарників у парламенті, влада тепер зможе формувати постійно діючу парламентську більшість, навіть якщо отримає на виборах меншість голосів за партійними списками. Як діятиме цей механізм, свідчать вибори 2002 року за змішаною системою, коли Блок Віктора Ющенка отримав перше місце на виборах (23,57%), а провладний блок "За єдину Україну!" – в два рази менше голосів (11,77%). Однак за рахунок безпартійних мажоритарників, провладний блок знов сформував свою більшість у Верховній Раді. Тобто державний курс 2002 року так і не було змінено, незважаючи на волю виборців. Змішана виборча система при існуванні пропорційної системи із закритими списками – це найгірший варіант для України, оскільки, окрім іншого, залишає також успадковані від попередньої системи негативи та корупцію у партійних структурах.


Треба визнати, що зусиллями опозиції владний закон трохи покращено з точки зору виборчих процедур. Приміром, ліквідовано положення про можливість зняття кандидатів у депутати під час виборчих перегонів, враховано вимоги Венеціанської комісії щодо підрахунку голосів тощо. В той же час, Україна суттєво програла з точки зору стратегічного розвитку. Замість просування вперед, країна знов невизначений час тупцюватиме на місці.


Немає коментарів:

Дописати коментар